De miéééért?

Vigyázat! Szókimondó tartalom, méregzöld meggyőződés.

De miért nem öko az agyonajnározott kerékpáros turizmus?

2021. április 13. 07:05 - Hevesimarci

Politikusaink - pártállástól függetlenül - végtelenített örömódákat zengenek egy-egy újabb kerékpárútszakasz megnyitásakor arról, hogy ez micsoda lökést ad majd a zöld turizmusnak, és újabb fontos lépés született a klímapolitikai célok elérésében.

A többség pedig vég nélkül, ostobán és lelkesen tapsol mindehhez, hiszen a híradók termelési riportjaiban vég nélkül érkeznek a kerékpárosok, akik birtokba veszik az új bringautakat. Így már körbe lehet bringázni a Balatont, a Tisza-tavat, a Velencei-tavat - és lassan már bármi mást is. Természetesen a közösségi média posztmodern életérzésének adva influenszerek is népszerűsítik a kerékpározást, amely ugyebár baszottul környezettudatos tevékenység.

A kedvenc ilyen önjelölt, nárcisztikus kerékpáros influenszerem Rákóczi Ferenc, a magyar történelem egyik legcsodálatosabb szabadsághősének nevét bitorló ostoba, de harsány rádiós médiahülyegyerek, aki a vágóhidaktól luxusautóig mindent - és persze bármikor, bárminek az ellenkezőjét is - meghirdet egy kis aprópénzért.

Persze Rákóczi is óriási kerékpáros: büszkén-hetykén oktat arról, hogy bizony biciklivel kell turistáskodni, ő is azzal szokta körbetekerni a Velencei-tavat.

Amúgy a kerékpázás - önmagában - valóban nagyon-nagyon környezettudatos és szimpatikus tevékenység. Csak hát a mai konzumidióta világban már a legritkább eset azoké - minden elismerésem egyébként az ilyeneknek - akik egyszerűen csak bringára ülnek és bringáznak. Esetleg kibringáznak a vasútállomásra, levonatoznak a bringával valamelyik tavunkra, azt körbebringázzák, aztán a bringájukkal hazavonatoznak, és az állomásról hazabringáznak.

Nem.

Ez nem trendi, ez nem menő.

Korunk hősei a pohos, aputestű autófüggő bringások. Fel a tetőcsomagtartóra a bringákat, végigszáguldozni az autópályán, szarni a tetőcsomagtartón lévő bringák miatt megnövekedett fogyasztásra, lemenni Balcsira, ott bringázni egy kicsit - vagy ha a tervezettnél gyorsabban rúgunk be, akkor még azt se -, majd vissza a bringa a tetőcsomagtartóra, és nyomni tövig hazáig.

Nyári hétvégenként tele vannak az autópályák kerékpárokkal - a tetőcsomagtartókon. Döntő részt ez ma Magyarországon a vallásos vakbuzgalommal istenített "kerékpáros turizmus", amelynek ökológiai lábnyoma talán még egy kicsit nagyobb, mintha az aputestű családfő, a sértődve grimaszoló anyu és a vég nélkül ordító, vagy átszellemülten chatelő gyerekek bringa nélkül csak úgy körbeautóznák a hosszú hétvégére kipécézett magyar tavat.

Ma egy átlagos magyar család kerékpáros hosszú hétvégéje lényegében egy baszott hosszú, véget nem érő nyomulás az autóval, horrorfogyasztés a tetőn lévő bringák miatt, jó esetben 20-30 kilométer bringázás, aztán újra autó, újra nyomulás.

Nincsen ezzel persze önmagában semmi baj. Igazi minőségi szórakozás ez is - konzumproliknak. Csak akkor baj, ha ezt a fajta, kerékpárokkal nehezített autós turizmust zöld fejlesztésnek, környezettudatos életmódnak próbáljuk beállítani.

Meg persze kicsit dühítő, hogy az emberi puhányság, lustaság még a világ tényleg egyik legkörnyezettudatosabb tevékenysége, a kerékpározás köré is képes extra környezetszennyezést kanyarintani. A leggázabbak egyébként azok az extragagyi kamubringások, akik a rossz légellenállásért és horrorfogyasztásért felelős bringatartókat egész héten nem veszik le az autójuk tetejéről. Egyrészt mert lusták rá, másrészt mert leszarják. Harmadrészt pedig kicsit menő is: a dugóban pöfékelve is jelzi a sportos, környezettudatos bringás életmódot.

Az autófüggő,képmutató brigázóknak persze kész magyarázataik vannak minderre: szar a vasúti közlekedés, nem lehet bringát szállítani a vonatokon és egyebek. Nekem nem esik feltétlenül jól a MÁV dicsérete, de azt azért el kell mondani, hogy mindez persze ma már szemenszedett hazugság. Különösen tavasztól őszig, lényegében Magyarország összes fontos kirándulóhelyére bringabarát menetrenddel áll már elő a MÁV. Persze ne úgy képzeljük, hogy otthon a garázs előtt felrakjuk az SUV-re a bringákat, csutkára tekerjük a légkondit, meg az mp3-on a zenét, aztán kiszállunk a balatoni bringaútnál.

Vonattal, bringával túrázni sokkal körülményesebb - meg persze szebb, romantikusabb, intellektuálisabb, és igazán környezettudatos tevékenység. Viszont nem lehet persze közben menőzni, slusszkulcsot pörgetni,
de lehet nézni a tájat, és azzal a felemelő érzéssel eltölteni egy vagy több, napot, hogy autómentesen tényleg kisebb ökológiai lábnyommal, de nagyobb élvezettel fedeztük fel Magyarországot.

Igazi minőségi szórakozás ez is - nem konzumproliknak.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://demieeert.blog.hu/api/trackback/id/16499482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2021.04.15. 17:35:01

A legjobb az lenne, ha lenne bringaút mondjuk a Velencei-tóHOZ is. Én most a legutóbbi vírusos nyáron (2020, ha valaki tíz év múlva nem tudná, mert azóta mindegyik az volt) letekertem a Velecnei-tóra. Pohos, aputestű arc vagyok, autó nélkül, ez életem sportteljesítményeinek egyike. Csak hát a hetes út mellett azért jó pár kilométeren át csak reméltem, hogy valaki nem akar épp most kinyírni...
Aztán nézzük azokat, akikről a poszt szól. Hát igen. Gáz. Csakhogy! Még mindig kisebb probléma ez, mint az, hogy valaki hétköznap pöfög a batárnagy SUV-val a dugóban. Igen, van többletfogyasztása a bringatartónak, de ha az a gyerek legalább 20 kilométerre felül a biciklire, akkor már többet biciklizett, mint az, akit csak a SUV-val vittek a konzumidióta szülei és NEM IS TUD BICIKLIZNI....

fish777 2021.04.17. 21:18:36

Valahol igaza van a szerzőnek, DE!
Számomra egyik legkedvesebb hely az Őrség. Bp-i vagyok, az Őrségbe levonatozni fél nap, alsó hangon 2 átszállás, de a legtöbb lehetőségnél 3. A Magyar Államvasutak pedig nem arról híres, hogy ha késik az egyik vonat, a másik bevárja.
Egy 10-12 fős baráti társaság nem tud egyszerre levonatozni, mert korlátozottak a vonaton a kerékpár férőhelyek. Utaztam én már úgy a Velencei tóra Kőbánya Kispestről, hogy Kelenföldön!!!! már nem fértek fel az emberek, nem hogy a bringások... És az csak a 3. megálló! A kalauz majdnem a kardjába dőlt, ha lett volna neki olyan.
Vagy vegyük pl. a hegyikerékpárosokat. Ők bringázás közben terepen mennek. Legjobb esetben is poros de sokszor sáros lesz a bringa. Azzal szállj fel egy vonatra?
Miután letekertél 100+ km-t mennyire lehet kényelmes vonaton zötykölődni hazafelé?
Szerintem a szerző nem utazott még vonaton biciklivel!

Adani 2021.05.01. 06:39:13

@fish777:

Őrségbe pl. nagyon jókat lehetne tekerni eleve bicikliút épült a bajánsenyei vonal régi nyomvonalára is, ami bakancslistás nálam, hogy végigmenjek rajta. De pont tavaly a járványügyi menetrendnek keresztelt agymenés miatt ( ami nem a MÁV fejéből pattant ki elsősorban, de nem igazán tettek érte eléggé, hogy megtorpedózzák ezt a marhaságot) kitalálták, hogy csak napi 2 pár vonat menjen a többit busszal kell pótolni. Buszon meg biciklit vinni nem lehet, eleve sok értelme van egy 100 km/h sebességre alkalmas villamosított vonalon busszal pótolni a vonatot, ami ráadásul csak nagy kerülőkkel lehetséges a közúti vonalvezetés miatt. Másik nagy fehér folt ilyen téren a Mátra, amire az jellemző szinte mindenhol, hogy bár tele van látványossággal és turista célpontokkal, de ezek egymástól távol vannak, tömegközlekedéstől is a legtöbb jó 10 km-re. Na meg mivel ilyen nagy távolságok vannak, nem igazán lehet autó nélkül egy napba egynél többet beütemezni, egyetlen egy látnivalóra meg nem biztos, hogy megéri rászánni egy napot. Vasút már rég nincs, mert megszüntették a személyforgalmat Kál-Kápolna-Kisterenye között miután olyan apró figyelmességekkel mint pl. perekkel mint pl. 1 perccel azután érkezett be a vonat a vicinálisról, hogy elment a gyors minden irányba Kál-Kápolnán, elüldözték az utasokat. Busznál meg bicikli híján marad a jó 10 km-es gyaloglás pl. ha a siroki várat vagy a mátrai erdőket akarod megnézni. kánikulában meg 10 km-t gyalogolni úttalan utakon vagy a forró aszfaltúton fárasztó és unalmas és embert próbáló is. De 10 km biciklivel az egy laza túra.

Tisza tónál idén erősítenek, egyrészt lesz közvetlen vonat Tiszafüredig, másrészt a méltatlanul mellőzött másik két oda tartó vicinális vonalon is bővítik a kínálatot, még mindig nem eléggé, de legalább a törekvést látni.

Adani 2021.05.01. 06:45:10

@ZBR:

A Bp-Balaton kerékpárút fogja érinteni a Velencei tavat?

Az is elég logikátlan útvonalon fog menni de legalább lesz mondhatni a semminél egy kicsivel több. Velencei tó esetén miért is nem lehet a 7-es út mellé építeni kerékpárutat netán a 30-as vasútvonal mellé? Kápolnásnyékig megvan, onnan egyszer Pettendig el tudtam menni egy földúton a sínek mellett, de ott vége a dalnak, vagy ki a 7-es útra, ami instant életveszély amellett, hogy ha jól tudom tilos is, mert kint a tábla, hogy kerékpárral behajtani tilos. Maradt a vonat Tárnokig , onnan pedig szintén kertek alatt meg mellékutcákon kacifántos utakon lehet Érden át eljutni Nagytétényig, ahonnan ismét van kerékpárút. Tisza tónál is nagyon kellett az az új híd mert az a 7 km a szűk főúton, ahol 80-al zúgnak el a kamionok centire melletted rémálom volt. Hasonló volt a helyzet Dunakeszi-Újpest között is még 5-6 éve mikor Szobról tekertem haza Zuglóig, de úgy hallottam azt már megcsinálták.

ZBR 2021.05.02. 22:16:13

@Adani: Hatalmas kerülővel, de igen, érinteni fogja a Velencei tavat. 2022-ben, talán...

Most úgy néz ki, hogy Érden ugye át lehet jönni, onnan Tárnokon végig, a 7-es úttal párhuzamosan. Aztán a 7-es úton Martonvásár, ott a belterületen nincs gond, kerékpársáv van. Baracskáig akkor is a 7-es úton tovább. Baracskán belül egy szakaszon járdán vezetett kerékpárúton van... Pettend elejétől a 7-es úttal párhuzamos, egész jó bringaút van, egészen Kápolnásnyékig, ahonan már belterületen, kis utcákon ügyesen el lehet jutni bárhova a tó körül.

Dunakeszi-Újpest már kész, ott mostanában jártam, még nincs átadva, de már nagyon jól lehet rajta menni, mennek is. :)

Adani 2021.05.04. 14:00:32

@ZBR:

3 éve gondoltam egy merészet, hogy a Velencei tótól hazajövök biciklivel Budapestre. Velencéné la strand után mellékutcákon és és bicikliutakon át Kápolnásnyékig sima, onnan akkor még nem volt út, de Pettendig a vasút mellett egy földúton lehetett menni, majd járdákon és a 7-es úton Baracskáig, ahol szintén mellékutcákon át, Martonvásárnál adtam fel a 7-es úton való öngyilkosásgi kísérletet, átvonatoztam Tárnokra, onnan megint a mellékutcákon és földutakon át Érd majd Budapest következett, ráadásul sikerült átmenni az M0 hídon is Lakihegy-Csepel felé kerülve, először csak az utat néztem el utána már mondván ha már úgyis átjöttem legalább közelről megnézem a rádiótornyot, amit mindig csodáltam a túloldalról.

Velencei tó-Balaton útvonal állítólag van, én nem találtam meg Fehérvárig el tudtam menni, de onnan Szabadbattyánig hiába néztem a térképet

Örömmel látom ,hogy átadták már Újpestig is Dunakeszitől, legközelebb nem kell már Dunakeszi és Rp-Up között vonatozni. 3-as út mellett is már Kistarcsáig van bicikliút

Ami még talán valóság végre így 13 év késéssel lassan Dombóvártól Tamásiig a volt 49-es vonal helyén kiépítve. Pári és Tamási között 12 éve kb. megépült nagy lendülettel aztán itt ki is fújt, pedig Lepsényig is tervezték.
süti beállítások módosítása